torsdag 11 september 2008

Reflektioner kring skönhet

Beauty is in the eye of the beholder - Skönheten ligger i betraktarens öga

Så sägs det... Detta leder mig osökt till diskussionen i badrummet i morse med min 4½-åring. Jag stod och sminkade mig och han frågade "vad är det där" med skepsis i rösten när jag tog fram ögonfransböjaren. Förklarade vad det var. Och sedan var det dags för mascaran...
-Varför ska det vara svart på ögonfransarna?
-För att mamma tycker att det är fint
-Tycker pappa att det är fint?
-Ja, det tror jag.
-Har pappa sånt?
...Hmmm...
-Nej, det har han inte.
-Tycker han att det är fult?
-Nej, pappor brukar inte ha sånt.
-Varför inte då? Tycker de att det är fult?
Och så höll vi på ett tag fram och tillbaka.

Det är inte helt lätt att lära barn att "skönheten kommer inifrån" och att man "inte ska" falla in i olika könsroller. Fast vi gör så gott vi kan. Som att jag fick förklara igår kväll att det inte bara är mammor som är hemma när barnen är sjuka utan att pappor också kan vabba... Det ska bli skönt att vila hjärnan på jobbet idag från äldste sonens prat och funderingar. :)

2 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Mmmm... sådär har det dividerats fram och tillbaka hos oss också... Gruvar mig lite för den dagen dottern vill börja använda smink på riktigt, kan tänka mig (i dessa tider) att hon antagligen är alltför ung då, suck...

Svar: Hjärtat med texten har jag köpt av en lokal konstnär/hantverkare. Om du väldigt gärna vill ha ett så kan jag säkert förmedla åt dig! Mitt kostade 12 euro och så fanns det större för 15 euro.

A home far away sa...

Hihi, jag barn har så härliga funderingar:-
Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore