onsdag 17 december 2008

Nätt = liten

Igår läste jag om punkrockarkaniner och små julskinkor hos En bok om dagen. Fast vi har inte samma uppfattning om vad en liten julskinka är! E.B.O.D hade en tävling där man skulle gissa vikten på en NÄTT skinka. Och nätt för mig är liten... Särskilt om det är den första julskinkan man gör, bara som en försmak inför vad som komma skall. Eller hur ;)

Så jag gissade på 973 gram. Och fick tillbaka en fundering på om det verkligen kunde finnas så små skinkor. Då kom jag genast att tänka på den gången för många jular sedan när min far fick sig en handlingslista i näven där det överst stod julskinka. När han kom hem så såg min mor sig förundrat om bland kassarna och sa "Men, var är skinkan?" Pappa lyfte upp skinkan ur kassen och tystnaden bredde ut sig. Det var nämligen den pyttigaste lilla skinkbiten på 400 g han höll i näven. Han hade läst 4 hg istället för 4 kg... Så nog finns det små julskinkor alltid!

PS. Rätt svar på den nätta skinkan hos E.B.O.D var dryga 2900 g. Det är typ en så stor skinka som det här hushållet gör varje år och det räcker gott och väl :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

så fin petra ringen var i sido menyn! Jätte söt! :)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Japp Petra, vi har oändligt med snö... Det tar inte slut förrän i maj. Gissa om vi är less på snö då? Men faktiskt inte förrän då eftersom vintern här varieras en del, och den sista delen av vintern: vårvintern är HELT underbar!

Nätt skinka? Det måste vara mycket individuellt... Men jag har nog 2. ;)

Maud/En bok om dagen sa...

Och den där skinkan sjunger verkligen på sista versen nu... Det ligger två ledsna skivor i kylskåpet och väntar på att bli uppätna - vilket resten av skinkan alltså redan har blivit... ;-)

Petra C sa...

En bok...: Ni är ju helt galna ;)
Och då har väl ni två döttrar? Hur ska jag då ha det om några år med två söner? Jaja, jag får helt enkelt börja föda upp grisar på bakgården. :)