fredag 12 december 2008

Samma visa om igen

Varje gång det blir vinter blir jag förförd! Förförd av de vackra lockande, underbart doftande apelsinerna som finns i matvaruaffären. Jag kan inte motstå dem utan köper hem åtminstone några för att det ska ju bli så gott att äta dem. Sedan uppstår dock baksidan med att köpa saker med ögonen och inte hjärnan. För jag vet ju egentligen hur det blir, men ändå handlar jag apelsiner.

Det som är problemet är att jag tycker verkligen inte om att skala apelsiner. Och min man tycker inte om att skala apelsiner åt mig i tid och otid. Så antingen blir frukten liggandes på fruktfatet tills den blir dålig och måste slängas eller så får jag ge mig på skalandet själv i alla fall. Vilket jag gjorde i morse. Det gick inte bra, det var en svårskalad rackare. Så jag delade den i klyftor med en kniv. En för liten kniv så det blev mer hugga och slita istället för att få till estetiskt tilltalande klyftor. Men... det gick att äta. Fast nu sitter jag här och är irriterad över allt fruktkött som fastnat mellan tänderna.

Kan någon påminna mig i november nästa år att inte köpa apelsiner?

6 kommentarer:

Tina T. sa...

Tips: pressa apelsinen och drick den i stället. Då får man den goda smaken och slipper skala.
:)

Petra C sa...

Det går att köpa färdig juice på ICA också ;)

Petchie75 sa...

Ha ha, jag gillar inte heller att skala apelsiner!! Jag tycker alltid att det är viktigt att ta bort allt det vita så det tar sin tid och så blir man så kladdig.. Men det är ju gott när det väl är färdigskalat ;-)
Trevlig helg!

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Haha!! Jag ska göra mitt bästa för att försöka komma i håg att påminna dig om det nästa år =)

Ha en jättebra dag o helg!

Kram

StrandviksVillan sa...

*Fniss* du e kul du!
Jag brukar också skära apelsiner i klyftor med skal och allt, men usch så kladdigt det blir att äta...
Köp mandariner istället! Det om något är juldoft för mig.
Ha det bra!
<3 Anki

Petra C sa...

Till PetraH - självklart ska allt det vita bort!

Till Tant U - tack för att du ska försöka påminna mig :)

Till Anki - mandariner... hmmm... inte riktigt samma doft men ändå gott. Fast det heter ju satsumas i "min värld". ;) Tycker det är så härligt att ICA kallar "allt" för småcitrus för att slippa diskussioner om det är mandariner, klementiner, satsumas och gud vet vad det finns för alla möjliga olika sorters ... "småcitrus". ;)