söndag 7 december 2008

Kokböcker

Kokböcker är första fredagstemat för december. Och jag tänkte som så... Att den här fredagen skulle jag hinna med att göra inlägget på fredagen. Det hörs ju liksom på namnet när det är meningen att bilderna ska visas. Men så var det ju så att vi skulle iväg på julbord med jobbet. Och när jag kom hem så orkade inte kroppen mer än att falla ner i soffan. Och sedan var det lördag och jag tog kort på våra kokböcker och upptäckte att det var mer än lovligt dammigt bakom bokhögen.

Använder visst inte alla kokböckerna så där värst regelbundet som den återkommande läsaren till denna blogg blivit varse. Till exempel dessa pärmar med recept som det var populärt att prenumera på förr i tiden. Tror inte att jag använt särskilt många av recepten i dessa pärmar. Men de ligger väldigt fint på hyllan i köket och gör inte mycket väsen av sig. De får nog ligga kvar ett tag till och samla på sig damm igen.

Och sedan var det plötsligt söndag. Storebror åkte iväg på hundmässan med farfar och resten av familjen stannade hemma. Är det ok om jag kommer kl åtta undrade farfar. Ha ha ha, tänkte jag. Då har vi varit uppe sedan länge. För barnen i detta hushåll stiger gärna upp med tuppen om inte tidigare. När vi fått iväg upptrissad, speedad storebror så trillade vi köttbullar maken och jag. Lillebror ville vara med och "baka kaka" men fick ge sig. Med tanke på att han gillar att stoppa saker i munnen kändes inte köttbullesmet som en höjdare att sätta framför honom.
Nä, då är det bättre att stoppa smörgåsar i munnen. Ur Riddarbageriets Bröd brukar mannen i huset baka bröd. Alldeles för sällan. Han skulle gärna få baka varje helg. Hembakta scones, baguette och allt vad han hittar på.
Vi har en glasburk med surdeg ståendes i kylen. Den blir det ibland nytt bröd bakat av. Fast jag tror inte att det var surdeg med i den senaste brödbakningen.
Då blev det så här vackert resultat. Och såååå gott blev det också. Alltså lika gott som bilden utlovar!

Vi har alltså en del kokböcker. Som vi fått i julklapp eller köpt på bokreor.
Men oftast kör vi på lösbladssystem, eller urklipp från tidningar. Då ser det ut så här i hyllorna.

16 kommentarer:

Karins fotoblogg sa...

Jag tycker att det ständiga dilemmat är att komma på maträtter. Jag och maken gör veckomatsedlar och tycker att det är så svååårt att komma på nya maträtter. Ändå kollar vi nästan aldrig i kokböckerna vi har ;)

Ha det gott!

Petra C sa...

Precis! Svårt svårt svårt är det att komma på nya maträtter men ändå ligger alla dessa kokböcker där och bara samlar damm!

Mia sa...

Jag känner igen hyllan med lösblad och kokböcker hulle rom buller! Precis så ser det ut i vårt skåp ovanför kylen... :-) Såg först nu att du gör smycken! Det började jag göra för ett par månader sedan och är nu helt fast för det är ju hur kul som helst!

StrandviksVillan sa...

Vi har också serien Spännande mat i flera pärmar (det var faktiskt maken som prenumererade, före min tid!) men pärmarna ligger ute i förrådet, har bara tagit ut favoritbladen...

Så fina köttbullar! Mina blir oftast mer som tärningar, hihi.

♥ mamman i huset ♥ sa...

För mig kan alla våra kokböcker ibland vara lite inspiration - men det slutar ändå alltid med att jag lagar något ur samma gamla kokbok!

Samma med de tjusiga bakböckerna som jag har: Leilas till exempel. Bra inspiration men sedan hämtas nästan alltid recepten ändå ifrån "7 sorters kakor".

Petra C sa...

Mia - visst är det kul, och beroendeframkallande att pyssla med pärlor och smycken! :)

Strandviksvillan - så kanske man ska göra!? Sortera ut de recept man kan tänka sig att göra och så lägga undan resten. För om man minskar mängden recept kanske det är lättare att variera sig med de intressanta man har kvar!
Tack för komplimangen om köttbullarna, de brukar inte bli riktigt så här runda. Vi gjorde väl något väldigt rätt så att det bara blev så. Annars tycker jag att köttbullar gärna får vara lite oregelbundna, det gör inget alls tycker jag!

Mamman i huset - sååå, är det så??! Då kanske jag ska släppa tanken att införskaffa mig Leilas bakbok?! Kände nästan att det var en nödvändighet efter att ha letat mig runt i blogg-land. Det är lätt att falla för "grupptrycket". ;)

Marie//Tekla Maräng sa...

Jisses jag skulle inte våga fota mitt recept skåp med lösblads *skratt* system. Hit till din blogg återkommer jag gärna. Ha det gott Marie

Camilla Alvén sa...

Jag har en hel låda (stor låda) full av lösa recept, en del har jag skrivit ut från nätet och en del rivit ut ur tidningar, kanske dags att sortera lite...
Ha det bra
Camilla

Anonym sa...

du har inte någon sån här sistaminutenönskning att komma med? eller kanske något hat...?
för imorn åker påsen i låddan...

Petra C sa...

Marie - Tack för komplimangen

Leopardia - Gjorde ett litet snabbt inlägg på din blogg. :)

FrökenC sa...

Hej! Åhh... det var du som gjorde den fina ängeln!! Jättesöt!! Tack för fin kommentar :D

Camilla Alvén sa...

Hej!
Kul att du vill vara med, jag har skrivit till lite information i dagens blogginlägg.
Ha det bra
Camilla

Kerstin sa...

Vilken härlig blogg du har. Känner igen det där med recepten. De som är utrivna ligger i högar och jag hittar knappt nåt när jag ska ha det. ;)
Tack för kommentaren hos mig. Vad kul att så många hoppar på Camillas idé. :)
Ha en fin kväll.

Petra C sa...

Krumelur - Tack för komplimangen om min ängel. Nu väntar jag bara på att höra från mottagaren att den kommit fram säkert.

Camilla - det ska bli så intressant att följa bilderna under året!

Kerstin - Tack för komplimangen. Vi "ses" genom Camillas Foto framöver om inte annat antar jag :)

s.m.i.l.e sa...

Känner så väl igen mig... Jag har också massor av oanvändda kokböcker och högar av urklipp. Men jag har också mitt försök att få struktur på beprövade, godkända, favoritrecept: www.smilelagarmat.blogspot.com

Petra C sa...

Till s.m.i.l.e - jag skulle vilja ha en dator i tvättstugan med en tillhörande skärm i köket där man kan plocka upp det recept man ska tillaga något efter för tillfället. Jag har planerat idéen hos mannen i huset så vi får väl se vad som händer. ;)