onsdag 10 december 2008

Min älskade jultermometer

Det som är jul och december för mig är denna jultermometer! Så när Fototriss lade upp siffror som veckans tema var bidraget självklart!


Min mormor hade en sån, min mamma likaså. Så syrran och jag är uppvuxna med den och har slagits om vem som ska dra vilken dag och om det är bäst att dra första december eller om det är bäst att dra på julafton. Eller ...syrran funderade på vad som var bäst. Själv visste jag helt klart vem som var vinnare ;)
När vi blev äldre och flyttade hemifrån fick vi varsin syrran och jag, så då slapp vi slåss om äran att dra ner ända till 24! Därefter var jag ensam herre på täppan ett tag med min jultermometer! Men nu har jag barn. Som har koll. Så nu får jag inte dra knappt någon endaste gång. Förutom när äldste sonen glömmer bort det. Och ska jag erkänna en sak? Även om jag ser på kvällen att den minsann glömdes bort på morgonen så påminner jag inte alltid honom. Utan jag väntar tills barnen gått och lagt sig. Sedan drar jag ner bandet själv en dag och njuter av känslan att snart är det jul...

7 kommentarer:

s.m.i.l.e sa...

:-)

Har aldrig hört talas om jultermometrar förr, men det lät ju spännande.

Jag tror jag hade gjort likadant som du... Det är nånting med julen som framkallar barnen i en, eller hur?

Englagård sa...

En sådan har jag aldrig sett förr men den är fin.

Visst blir vi alla som barn på nytt när det går mot jul, det är ju det som är så mysigt:)

kram Karina

essko sa...

Förstår ditt resonemang med XL-påsen...skulle inte heller riskerat halsbränna i julstressen för 22 riksdaler:)

Susanne Lindén sa...

Jättefin jultermometer..har inte heller hört talas om någon sådan tidigare. Jättefin och passade utmärkt till temat.
Ha det bra!

Jag skaffade mig en PT sa...

Fin termometer! Mycket finare än Apotekets rumpvariant ;-)

Petra C sa...

Till er alla... tack för komplimangerna om termometern.

Jag blir inte bara som barn när det gäller såna här saker utan som ett ego-barn. ;)

Till Kommandomamman - Klart den är finare än rumpvarianten på Apoteket. Finns det förresten kvar såna fortfarande att köpa? Trodde att fenomenet dött ut för länge sedan!?

phoebe sa...

Men vilket härligt barndomsminne och en sådan termometer har jag aldrig sett. Verkligen en kul grej!! Förstår att du snyltar dig till ett drag då o då...;) Finfin tolkning på veckans tema=) Allt gott!!